• The Authority
    • Who we are
    • What we do
    • How we are funded
  • Decisions
  • Documents
    • Agreements and Memorandum of Understanding
    • Recommendations
    • Opinions, remarks RoA (Report of Award) and other communications
    • Reports on surveys
    • Annual Reports
    • Public consultations
    • Hearings of the Authority
    • Regulatory measures
  • Media&Events
    • News
    • Communication campaign 2021
    • Press releases
    • President’s interviews
    • Top articles
    • President’s speeches and statements
  • Online Services
    • Online submission of complaints (SiTe)
    • ConciliaWeb
    • Reservation of hearings between airport managing bodies and users
    • Contribution for the operation of the Authority
    • Notification of new rail passenger services
    • Forms
    • Access to administrative files
    • pagoPA
  • Search
  • Italiano
  • English
  • Contacts
  • Transparency
  • Login
L'AUTORITÀ
  • Search
  • Italiano
  • English
  • Transparency
  • Contacts
  • Login
  • youtube x platform icon X platform feed rss linkedin instagram
Logo ARThomepage
X
Advanced Search
Select one or more search criteria

Search documents
Search media and events
Filter by year
Filter by date
Filter by activity
Filter by transport mode
Logo ARThomepage
  • The Authority
    • Who we are
      • The Board
        • President
        • Members
      • Organisation chart
      • Organisational structure
        • Secretary General
        • Directorates
      • Other bodies
        • Legal Adviser
        • Advisory board
        • Audit Committee
        • Guarantor of Ethics
        • Evaluation and Strategic Control Committee
    • What we do
      • Relevant legislation
      • Rules of procedures
    • How we are funded
  • Decisions
  • Documents
    • Agreements and Memorandum of Understanding
    • Recommendations
    • Opinions, remarks RoA (Report of Award) and other communications
    • Reports on surveys
    • Annual Reports
    • Public consultations
    • Hearings of the Authority
    • Regulatory measures
  • Media&Events
    • News
    • Communication campaign 2021
    • Press releases
    • President’s interviews
    • Top articles
    • President’s speeches and statements
  • Online Services
    • Online submission of complaints (SiTe)
    • ConciliaWeb
    • Reservation of hearings between airport managing bodies and users
    • Contribution for the operation of the Authority
    • Notification of new rail passenger services
    • Forms
    • Access to administrative files
    • pagoPA
Home Media&EventsPress releasesTrasporto su autobus: l’Autorita’ sanziona Baltour per violazione degli obblighi d’informazione sui diritti dei passeggeri

Trasporto su autobus: l’Autorita’ sanziona Baltour per violazione degli obblighi d’informazione sui diritti dei passeggeri

(Please note that this content is available in Italian language only)
Press release No 1/2017

27 February 2017

  • Applicato il Regolamento europeo UE 181/2011 per la tutela dei diritti dei passeggeri su autobus, la cui vigilanza è affidata all’Autorità di regolazione dei trasporti
  • Dal 2017 reclami all’Autorità di regolazione dei trasporti anche via Internet

L’Autorità di regolazione dei trasporti ha irrogato nei confronti di Baltour, società di trasporto passeggeri su autobus, sanzioni amministrative pecuniarie per un totale di 1.400 euro (700 euro per ciascun passeggero ricorrente).

La sanzione, secondo quanto previsto dal Regolamento (UE) n. 181/2011, è stata applicata per violazione degli obblighi di informazione sui diritti dei passeggeri, essendo stata accertata la carente indicazione sulle modalità per contattare l’Autorità di regolazione dei trasporti, organismo indipendente cui la legge affida il controllo circa la corretta applicazione delle norme europee a tutela dei diritti dei passeggeri trasportati su autobus.

Le azioni poste in essere da Baltour per eliminare o attenuare le conseguenze della violazione sono risultate generiche e non agevolmente fruibili da parte dei passeggeri, oltre che errate.

Inoltre si è ritenuto che il diritto all’informazione violato fosse suscettibile di riverberare i suoi effetti su tutti i viaggiatori che hanno utilizzato i servizi dell’impresa di autolinee.

L’Autorità di regolazione dei trasporti ha fissato con tre suoi Regolamenti le modalità di tutela dei passeggeri via ferrovia, via autobus e via mare, in base ai quali, coloro che abbiano già presentato reclamo all’impresa di trasporto possono rivolgersi in seconda istanza – anche mediante associazioni rappresentative dei loro interessi, ove a ciò espressamente delegate – all’Autorità di regolazione dei trasporti, per segnalare le violazioni degli obblighi di legge da parte dell’impresa di trasporto.

Dal 1° gennaio 2017, i passeggeri di treni, autobus e traghetti possono inviare i loro reclami all’Autorità di regolazione dei trasporti anche on-line, grazie alla sezione http://www.autorita-trasporti.it/site/, dedicata ai reclami via Internet.


Aree tematiche
  • trasporto passeggeri
  • diritti dei passeggeri
  • ferrovie
  • treni
  • navi
  • autobus
Print Share

Share

[addtoany]

Media & events

  • News
  • Communication campaign 2021
  • Press releases
  • President’s interviews
  • Top articles
  • President’s speeches and statements
Surveillance and enforcement
  • Users’ rights
Transport Mode
  • Land
Related decisions
Delibera n. 26/2017
Legal sources
Regolamento (UE) n. 181/2011
Related rules of procedures
Diritti dei passeggeri - trasporto con autobus
Logo ART
ART IN SHORT
  • Who we are
  • What we do
  • How we are funded
  • Transparency
UTILITY
  • Information for passengers
  • Contacts
  • Site Map
  • Private area
FOLLOW ART
  • Youtube
  • x platform iconX platform
  • LinkedIn
  • Instagram
  • RSS
  • Social media policy ART

Copyright © 2025 Autorità di regolazione dei trasporti

Privacy | Dichiarazione di accessibilità

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.   Read more
Privacy & Cookies Policy